Mijn eerste noodwaarschuwing van NL-Alert.

Wil je ook graag weten hoe mensen reageren op een NL-Alert omdat je als hulpverlener wel eens opgeroepen word bij een brand of andere calamiteit? In dit verslag deel ik de ervaring met mijn eerste noodwaarschuwing, afgelopen zondag, waardoor je inzicht krijgt in de manier waarop mensen het bericht binnen krijgen en wat zij vervolgens doen met de gegeven informatie.  Zo lees je dat een vrouw de gegeven informatie niet verbond aan de plaats waar zij zich op dat moment bevond maar aan haar huisadres, 5 kilometer verderop. En wat doe je als organisator van een groot evenement met 500 bezoekers die allemaal graag naar huis willen? Gebruik deze ervaring als achtergrond bij een veiligheidsoefening in je bedrijf of verdiep je eens in de communicatie tijdens een crisis en verhoog de veiligheid van mensen om je heen.

Vanwege een grote brand op een autosloperij in Venlo, op zondag 9 oktober 2016, heb ik  mijn eerste noodwaarschuwing van NL-Alert ontvangen. Dit waarschuwingssysteem stuurt je een SMS bericht in geval van calamiteiten en noodsituaties en verteld daarin wat je het beste kunt doen zoals bijvoorbeeld ramen en deuren sluiten vanwege rookontwikkeling. Zo ook in mijn geval maar ik heb dit betreffende bericht ruim twee uur later pas op mijn telefoon ontvangen. Er is duidelijk iets niet goed gegaan op deze mooie nazomerse zondag in Venlo.
Samen met een collega ben ik aanwezig op de tentoonstelling van de Nederlandse Kampioenschappen bloemschikken in de Innovatoren op het oude Floriade terrein Greenpark. Dit gebouw ligt net naast de snelweg A73 en zo rond 14.15 uur hoorden we steeds de sirenes van hulpvoertuigen passeren. Er was brand ontstaan op een autosloperij 10 kilometer bij ons vandaan die uitgroeide tot een zeer grote brand. Er kwam veel zwarte, vieze rook van de brandende autowrakken en veiligheidsregio Limburg noord wilde een NL-Alert rondsturen met het advies om ramen en deuren te sluiten. Door een technische storing is dit mislukt en heeft men een tweede poging gedaan door het bericht te versturen vanuit de veiligheidsregio Limburg Zuid. Dit was om 16.14 uur. Op dat moment sta ik te praten met Ria, een horecamedewerster die, vanwege haar dienst op de tentoonstelling, net gearriveerd is vanuit haar woning vlak bij de autosloperij. Ze heeft de zwarte rookwolken omhoog zien kringelen, gelukkig stond de wind de andere kant op en is ze toch maar naar haar werk gegaan. Bij het lezen van de noodwaarschuwing op haar telefoon gaat Ria ervan uit dat de waarschuwing geldt voor haar woonhuis en niet voor de Innovatoren waar we samen met 500 anderen op dat moment zijn. Dit is niet onbegrijpelijk als je kort van te voren de zwarte rookwolken heb gezien vanuit je straat. Ook onbekendheid met het NL-Alert-systeem kan deze verkeerde informatieverwerking verklaren.
Zelf ontving ik het bericht nog een half uur later, om 16.51 uur, terwijl het wel verzonden is om 16.14 uur. Op dat moment staan de bezoekers van de tentoonstelling net op het punt om naar huis te gaan. Er is een strakke blauwe lucht en absoluut geen rook te zien of te ruiken. Ook het verkeer over de snelweg raast gewoon door en ik ervaar dan ook geen enkele noodzaak om de deuren volgens het advies op mijn telefoon gesloten te houden.
Heb jij ook al eens een NL-Alert gehad en wil je jou ervaring hierover delen met mij, kijk dan op Facebook.com/veiligheidsbril. Lees meer over NL-Alert  op www.crisis.nl/nl-alert

Judith Keijzers

EHBO instructeur, actief in Brabant, Gelderland en Limburg. Geboren en getogen in Cuijk, vanuit evenementenhulpverlening overstap gemaakt naar instructeur.